2.2.7.6 Cultureel

Cultureel kapitaal is het beschikkend over een stelsel van regels, waarden normen om in sociale zin te kunnen werken.
 
hoe doe ik dat? (nog invullen)
 
 
presentatie-modellen
 
animaties gebruiken
 
(voorbeeld) gedrag laten zien
 
actor avatar engine (?) (zie blz. 54); nadruk op expressie, gebruik van symbolen, conversaties
 
Gebruik van internet als marktplaats = FORUM = vormgeven (shapen) van ervaringen
 
Brand-narratives = verhalen t.b.v. beeldvorming (vb. motorrijders) = creation of meaning. NB: een merknaam wordt opgebouwd in een reeks van jaren. Een brand biedt een compacte geschiedenis van een bedrijf. 
 
NB: dure advertenties werken niet! 
 
Gebruik maken van digitale verhalen; nadeel: geen face to face interactie
 
Communicatievormen: geschreven, gesproken, gebruik van digitale communicatiemedia; sociale media; esthetische vormgeving van verhalen = artificiële intelligentie verbinden met narratieve intelligentie (computer science & arts)
 
Symbolen, tekens (tokens); belangrijkste symbool is geld; dit symbool geeft de waarde aan van zaken en maakt ruil mogelijk met onbekende partners.
 
Taalgebruik aanpassen aan de context/doelgroepen/ levensvormen (Wittgenstein) = praktijken = taal van de gemeenschappen/communities
 
ICT, internet, on-line, Windows/Apple 2.0
 
Lokale geschiedenis
 
Verhaal vertellen als bijdrage aan branding, beeldvorming (imago)
 
Via een verhaal waarden en normen overdragen; verhaal is een BELOFTE aan de klant (p. 49)
 
Verschillende verhalen door verschillende actoren = verschillende ervaringen, verschillende posities innemen
 
Conversaties bevorderen
 
Fysieke, lokale plekken, topografie
 
Gebruik van computergaming = ook: verhalen in spelvorm!
 
Zorgvuldig aandacht besteden aan roddels (rumours, gossip, azijn), loslippige uitspraken; deze informatie niet ontkennen, maar er gebruik van maken