2.2.7.7 Oogsten

De oogst of het resultaat (output) bestaat in termen van kenniscreatie uit zaken als een narratieve functie, dialoog, ‘stage directions’, ‘screen scripts’, maar vooral uit 'Creation of meaning', het bieden van een nieuw perspectief en daarmee het opheffen van demoralisatie (zie 5. Universele factoren). Perspectief leidt tot activatie, anders denken en het zich blootstellen (exposure) aan nieuwe ervaringen. 

Hoe doe ik dat?
  1. U vertelt verhalen; verhalen leiden tot een dieper en breder inzicht en tot meer emotie. Een kwalitatief goed verhaal is helder, compleet, maakt met voorbeelden het praktisch gebruik van producten of diensten duidelijk, geeft vertrouwen in de organisatie, is te verbinden/correspondeert met de dagelijkse ervaring, is waar en men kan zich er persoonlijk mee verbinden
  2. U vertelt het verhaal van de Saint Exupery: "Wie wil dat mensen boten bouwen, moet ze geen bouwplan geven, maar vertellen hoe mooi het is om te varen"
  3. U vertelt daarna het verhaal van Jan Schaefer dat je in 'gelul niet kunt wonen' en dat er daarna ook nog heel veel moet gebeuren voor, door en met betrokkenen.