1.7.3.2.3.8 Oplosser

De mens is een probleemoplosser bij uitstek, die zijn manier van werken aanpast aan de context.
 
Hoe doe ik dat?
  1. U kiest in zeer complexe situaties voor het werkenderwijs bouwen van de brug, u improviseert
  2. U kiest voor een simpele benadering als de organisatie voorspelbaar, maakbaar, beheersbaar en stuurbaar is. Als er al iets verandert, is dit meer van hetzelfde en werkt u vooral met conditionering, zoals straffen en belonen. Dit werkt prima bij automatismen (zwemmen, fietsen, typen etc.), maar leidt niet tot leren op een hoger niveau (inzicht, begrip). Belonen is vooral van belang om via kleine stapjes in relatief eenduidige situaties tot verbetering te komen (Kaizen). Dit alles behoort tot het domein van Scientific Management (Taylor) met als kenmerken: Hard werken door gebruik te maken van vaardigheden (skills); Hard werken gaat ten koste van communicatie. Als men al communiceert dan kenmerkt dit zich door standaard taalgebruik (jargon) en het gebruik van regels. Professionals van de oude school (vb. piloten, chirurgen) kunnen/moeten hun gevoel uitschakelen, dat paradoxaal tot een gevoel van flow kan leiden. Men gebruikt checklists, waarbij weinig ruimte is voor individuele keuzes en samen delibereren. 
  3. U realiseert zih dat de meeste bestaande organisaties mengvormen zjn, hypbride organisaties met modern en postmoderne aspecten en met een been in de  maakindustrie staan en met het andere in de kenniseconomie. Mensen maken van verschillende vormen van leren gebruik: habitueren en sensibiliseren, conditionering (straf, beloning), gedragsmodificatie en problem solving. Het brein combineert IQ met EQ
  4. U accepteert dat in deze omschakeling tal van zaken dor elkaar lopen. Innovatie betekent doorzetten, improviseren. Koplopers, pioniers zijn schaars (ca. 1: 1000 ondernemers in het MKB). Beunhazen blijken in een branche de innovators en maken gebruik van nieuwe technologie (vb. sexploitanten op internet). Commerciële adviesbureaus doen geen wetenschappelijk onderzoek en voeren geen wetenschappelijke experimenten uit.