Welkom bezoeker. [ Inloggen ] [ Tekstgrootte A A A | Weergave: Presentatie / Normaal ]
[ Portaal ] [ Sitemap ] [ Zoeken ]

AHMAS

> ahmas > c. denkhulp > hoofdpagina 
  • Content
  • VETO

C. Denkhulp

  • A. Vindkunde
  • B. Methode
  • C. Kennismanager
  • D. Ervaringsdesk.
  • E. Studiemodules
  • A. Vindkunde
    • 1. Kennisdomein
    • 1.1 Waarheidsvragen
    • 1.1.1 Causaliteit
    • 1.1.2 Theorie-data cyclus
    • 1.1.3 Waarheidscriteria
    • 1.1.3.1 Correspondentiecrit.
    • 1.1.3.2 Relevantiecriterium
    • 1.1.3.3 Coherentiecriterium
    • 1.1.3.4 Werkzaamheidscrit.
    • 1.1.4 Waarschijnlijkheid
    • 1.2 Waarderingsvragen
    • 1.2.1 Waarde-oordelen
    • 1.2.1.1. Kernwaarden
    • 1.2.1.2 Cultuurvragen
    • 1.2.2 Hermeneutische C.
    • 1.2.3 Rechtvaardigingscrit.
    • 1.2.4 Plichtsoordelen
    • 1.2.4.1 Geboden
    • 1.2.5 Zorgwaarden
    • 1.3 Ethische vragen
    • 1.3.1 Ethische w.oordelen
    • 1.3.1.1 Deugdzaamheid
    • 1.3.2 Moreel beraad
    • 1.3.3 Ethische criteria
    • 1.3.4 Ethische richtlijnen
    • 1.4 Esthetische vragen
    • 1.4.1 Esthetische w.oordelen
    • 1.4.2 Beschouwing
    • 1.4.3 Esthetische criteria
    • 1.4.4 Trends & Modes
    • 1.5 Vitaliteitsvragen
    • 1.5.1 Intuitie
    • 1.5.2 Eenheid P, P & R
    • 1.5.3 Vitaliteitscriteria
    • 1.5.4 Bewustzijn
    • 1.6 Praktijkvragen
    • 1.6.1 Waarden & Waarh.
    • 1.6.2 PDCA-cyclus
    • 1.6.3 Bedrijfsvoeringcriteria
    • 1.6.4 Wat werkt
    • 1.7 Complexe vragen
    • 1.7.1 Non-lineaire C.
    • 1.7.2 Syst.werkwijze
    • 1.7.3 Voortgangscriteria
    • 1.7.3.1 Inzicht
    • 1.7.3.2 Synergie
    • 1.7.3.3 Consensus
    • 1.7.4 Bijdragen
    • 2. Ordenen
    • 2.1 Begrippen
    • 2.1.1 Begripsvorming
    • 2.1.1.1 Wetensch.object
    • 2.1.1.1.1 Waarom-vraag
    • 2.1.1.1.2 Hoe-vraag
    • 2.1.1.1.3 Ontw.vraag
    • 2.1.1.1.4 Historievraag
    • 2.1.1.1.5 Reguleringsvraag
    • 2.1.1.1.6 Fitnessvraag
    • 2.1.1.2 Denkend subject
    • 2.1.1.2.1 Adaptief denken
    • 2.1.1.2.2 Constr.denken
    • 2.1.2 Kwaliteiten
    • 2.1.2.1 Functionaliteit
    • 2.1.2.2 Doelmatigheid
    • 2.1.2.3 Vitaliteit
    • 2.1.2.4 Contextualiteit
    • 2.1.2.5 Moraliteit
    • 2.1.2.6 Ethiek
    • 2.1.2.7 Esthetiek
    • 2.1.2.8 Multi-perspect.
    • 2.1.3 Kwantiteiten
    • 2.1.4 Belangen
    • 2.1.4.1 Levensdomeinen
    • 2.1.4.2 Betekenis
    • 2.1.4.3 Kennisgebied
    • 2.1.4.3.1 Vakkennis
    • 2.1.5 Kaders
    • 2.1.5.1 Functioneel kader
    • 2.1.5.2 Sociaal kader
    • 2.1.5.3 Politiek kader
    • 2.1.5.4 Symbolisch kader
    • 2.1.5.4.1 Betekenisverlening
    • 2.1.5.4.2 Tekens&Symbolen
    • 2.1.5.5 Organisch kader
    • 2.1.5.6 Pragmatisch kader
    • 2.1.5.7 Krachtenveld
    • 2.1.5.8 Cont.adaptief kader
    • 2.1.6 Posities
    • 2.1.7 Kennisdragers
    • 2.1.7.1 Kenniscontainers
    • 2.1.8 Voorwaarden
    • 2.2 Modellen
    • 2.3 Theorieen
    • 2.4 Paradigma's
    • 2.4.1 Soc.constructivisme
    • 2.4.2 Kritisch realisme
    • 2.4.2.1 Causaliteit
    • 2.4.2.2 Gelaagde W.
    • 2.4.2.3 Niet-feitelijk niveau
    • 2.4.3 Fenomenologie
    • 2.4.4 Reductionisme
    • 2.4.5 Holisme
    • 2.4.6 Pragmatisme
    • 2.4.6.1 Verheldering
    • 2.4.6.2 Modules
    • 2.4.6.3 Functionalistisch
    • 2.4.6.3.1 Architectuur
    • 2.4.6.3.2 Managementvisie
    • 2.4.6.4 Bijdrage samenl.
    • 2.4.6.5 Pragm.pragmatisme
    • 2.5 Wereldorientaties
    • 2.5.1 Ordening (w.o.)
    • 2.5.1.1 Waarom? (orde)
    • 2.5.1.2 Hoe? (orde)
    • 2.5.1.2.1 Wereldmodel 1
    • 2.5.1.2.2 Modernisme
    • 2.5.1.2.3 Wetensch.indeling
    • 2.5.1.3 Wat? (orde)
    • 2.5.1.3.1 Mensbeeld
    • 2.5.1.3.1.1 Menswetensch.
    • 2.5.1.3.1.1.1 Zijnsgericht P.
    • 2.5.1.3.1.1.2 Antrop.P.
    • 2.5.1.3.1.2 Evolutieleer
    • 2.5.1.3.1.3 Conflictmodel
    • 2.5.1.3.1.4 Behaviorisme
    • 2.5.1.3.1.5 Humanisme
    • 2.5.1.3.1.6 Cognitivisme
    • 2.5.1.3.1.7 Levensbesch.
    • 2.5.1.3.1.8 Vitalisme
    • 2.5.1.3.1.9 Pragmatisme
    • 2.5.1.3.2 Cultuurvisie
    • 2.5.1.3.2.1 Cultuur
    • 2.5.1.3.2.1.1 Soorten
    • 2.5.1.3.2.1.1.1 Modernistisch
    • 2.5.1.3.2.1.1.2 Postmodern
    • 2.5.1.3.2.1.1.3 Definities
    • 2.5.1.3.2.1.2 Verborgen D.
    • 2.5.1.3.2.1.3 Cult.dimensies
    • 2.5.1.3.2.1.4 Socialisatie
    • 2.5.1.3.2.1.5 Com.context
    • 2.5.1.3.2.1.5.1 Hoog-laag
    • 2.5.1.3.2.1.5.2 Tijdsbeleving
    • 2.5.1.3.2.1.5.3 Pers.ruimte
    • 2.5.1.3.2.1.5.4 Boodschap
    • 2.5.1.3.2.1.5.5 Info-stromen
    • 2.5.1.3.2.1.5.6 Actieketen
    • 2.5.1.3.2.1.6 Artefact
    • 2.5.1.3.2.1.7 Vijf i's
    • 2.5.2 Chaos (w.o.)
    • 2.5.2.1 Waarom? (chaos)
    • 2.5.2.1.1 Fund.onvoorsp.
    • 2.5.2.2 Hoe? (chaos)
    • 2.5.2.2.1 Wereldmodel 2
    • 2.5.2.2.2 Postmodernisme
    • 2.5.2.2.2.1 Sociaal construct
    • 2.5.2.2.2.2 Verbinden
    • 2.5.2.2.2.3 Niets vanzelfspr.
    • 2.5.2.2.2.4 Impliciete kennis
    • 2.5.2.2.2.5 Deconstrueren
    • 2.5.2.2.3 Van Dinten
    • 2.5.2.3 Wat? (chaos)
    • 2.5.2.3.1 Onderstroom
    • 2.5.2.3.2 Metaforen
    • 2.5.3 Orde-chaos transitie
    • 3. Levensloop
    • 3.1 Levensfasen
    • 3.2 Cogn.emo.ontwikkeling
    • 3.3 Persoonlijke waarden
    • 3.4 Persoonlijkheidsleer
    • 3.5 Ken uzelf
    • 3.5 Morele ontwikkeling
    • 3.5 Psychosociaal
    • 3.5.1 Combineren
    • 4. Historie
    • 4.1 Grondslagen
    • 4.1.01 Inleiding
    • 4.1.02 Epistemologie
    • 4.1.03 Actie
    • 4.1.04 Kenapparaat
    • 4.1.05 Cognitieve nis
    • 4.1.06 Darwin-machines
    • 4.1.07 Memen
    • 4.1.08 Variatie
    • 4.1.09 Selectie
    • 4.1.10 Replicatie
    • 4.1.11 Emergentie
    • 4.1.12 Conclusies
    • 4.2 Grondleggers
    • 4.3 Pioniers
    • 4.3.1 Ackoff
    • 4.3.1.01 Markgerichtheid
    • 4.3.1.02 Leiderschap
    • 4.3.1.03 Systeem
    • 4.3.1.04 Hersenmodel
    • 4.3.1.05 Leren
    • 4.3.1.06 Onderzoek en innovatie
    • 4.3.1.07 Onderwijs
    • 4.3.1.08 Democratie
    • 4.3.1.09 Comp.problemen
    • 4.3.1.1 Waarom? (Ackoff)
    • 4.3.1.10 Probleem oplossen/besluiten
    • 4.3.1.11 Probleem
    • 4.3.1.12 Beat the system
    • 4.3.1.13 Multidisciplinariteit
    • 4.3.1.14 Drie vormen PO
    • 4.3.1.15 Coping
    • 4.3.1.16 Ideale stijl
    • 4.3.1.17 Investeren
    • 4.3.1.18 Struct.verbetering
    • 4.3.1.19 Kwaliteitszorg
    • 4.3.1.2 Hoe? (Ackoff)
    • 4.3.1.20 Businessmodel
    • 4.3.1.21 Methodiek
    • 4.3.1.22 Structural mapping
    • 4.3.1.23 Restjes
    • 4.3.2 Argyris
    • 4.3.2.1 Creatieve mindset
    • 4.3.2.1.1 Handelingstheorie (Arg.)
    • 4.3.2.1.2 Meerslagleren
    • 4.3.2.2 HRD
    • 4.4 Tijdsbeelden
    • 5. Contrasten
    • 5.1 Anders denken
    • 5.2 Economie
    • 5.2.1 Goederen-Diensten
    • 5.2.2 Diensten-dominantie
    • 5.2.3 Service
    • 5.2.4 Werking
    • 5.2.5 Experience
    • 5.2.6 Kenniseconomie
    • 6. Bronnen
    • 7. Kennisdragers
    • 7. Metacomp.gedachte
    • 8. Pragm.verhelderen
    • 8.1 Belangen
    • 8.2 Context
    • 8.3 Cultuur
    • 8.4 Kaders
    • 8.5 Positie
    • 8.6 Succescriteria
    • 8.7 Wederkerigheid
    • 8.8 Interactiviteit
    • 8.9 Randvoorwaarden
    • Inleiding vindkunde
  • B. Methode
    • 1. Meta-denkwijze
    • 1.1 Systeemtheorie
    • 1.1.1 Waarom? (syst.)
    • 1.1.2 Hoe? (syst.)
    • 1.1.2.1 Complexiteit
    • 1.1.2.1.1 Verzameling
    • 1.1.2.1.2 Dynamiek
    • 1.1.2.1.3 Arena
    • 1.1.2.1.4 Zelforganisatie
    • 1.1.2.1.4.1 Autopoiese
    • 1.1.2.1.4.2 Gelaagdheid
    • 1.1.2.1.4.3 Aggregatie
    • 1.1.2.1.5 CAS
    • 1.1.2.1.5.1 Circ.causa.
    • 1.1.2.1.5.1.1 Interferentie
    • 1.1.2.1.5.1.2 MF.processen
    • 1.1.2.1.5.1.3 Comenius Eff.
    • 1.1.2.1.5.1.4 Kip-Ei?
    • 1.1.2.1.5.2 Multiplier
    • 1.1.2.1.5.3 Emergentie
    • 1.1.2.1.5.4 Synergie en Flow
    • 1.1.2.1.5.5 Dyn.compl.syst.
    • 1.1.2.1.5.5.1 Doelcompl.
    • 1.1.2.2 Generativiteit
    • 1.1.2.2.1 Uitdagingen
    • 1.1.2.2.1.1 Kantelpunten
    • 1.1.2.2.1.2 Differentiatie
    • 1.1.2.2.2 Principes gen.
    • 1.1.2.3 Kanttekeningen
    • 1.1.2.3.1 Catastrofen
    • 1.1.2.3.2 Complex comm.
    • 1.1.2.3.3 Compl.education
    • 1.1.3 Wat? (syst.)
    • 1.1.3.2 Systeemniveaus
    • 1.2 Ecorationaliteitstheorie
    • 1.2.1 Waarom? (ERT)
    • 1.2.2 Hoe? (ERT)
    • 1.2.2.1 Preferentiele logica
    • 1.2.2.2 Adapt.toolobx
    • 1.2.3 Wat-vraag (ERT)
    • 1.3 Drie-wereldentheorie
    • 1.3.1 Waarom (3W)
    • 1.3.2 Hoe-vraag (3W)
    • 1.3.3. Wat-vraag (3W)
    • 1.3.3.1 Fysieke wereld
    • 1.3.3.2 Psych.wereld
    • 1.4 Interactietheorie
    • 1.4.1 Waarom? (inter.)
    • 1.4.1.1 Legitimatie
    • 1.4.1.1.1 Gebruiksperspectief
    • 1.4.1.1.2 Ontwikkelingsmodel
    • 1.4.1.1.3 Kennis construeren
    • 1.4.2 Hoe? (inter.)
    • 1.4.2.2 Ontdekkingsproces
    • 1.4.2.2 Principes
    • 1.4.2.3 Voorwaarden (int.)
    • 1.4.2.4 Onderst.onderwijs
    • 1.4.3 Wat? (inter.)
    • 1.4.3.1 Non-dualisme
    • 1.4.3.2 In the mind
    • 1.4.3.3 Emerg.uitkomst
    • 1.4.3.4 Kijken
    • 1.5 Rationaliteitstheorie
    • 1.5.1 Waarom? (ratio)
    • 1.5.2 Hoe? (ratio)
    • 1.5.2.1 Criteria
    • 1.5.3 Wat? (ratio)
    • 1.5.3.1 DECIDE
    • 1.5.3.2 GOFER
    • 1.6 Soc.wet.hulptheorieen
    • 1.6.1 Waarom (hulp)
    • 1.6.2 Hoe? (hulp)
    • 1.7 Handelingstheorie
    • 1.8 Epistemologie
    • 1.8.1 Evolutionaire epistemologie
    • 2. Modelleringswijze
    • 2.1 Canmeds-model
    • 2.1.1 Vakbekwaamheid
    • 2.1.2 Communicatie
    • 2.1.3 Samenwerking
    • 2.1.4 Organisatie
    • 2.1.5 M.Verantwoordelijkh.
    • 2.1.6 Kennis ontwikkelen
    • 2.1.7 Professionaliteit
    • 2.1.8 Kapitaalmodel
    • 2.1.8.1 Toelichting Kap.model
    • 2.2 Cynefin-model
    • 2.2.1 Simpel
    • 2.2.2 Ingewikkeld
    • 2.2.3 Complex
    • 2.2.4 Chaotisch
    • 2.2.5 Wanorde
    • 2.3 ML.Design-model
    • 2.3.1 Integratieniveaus
    • 2.3.1.1 Soorten systemen
    • 2.3.1.1.1 Gesloten systemen
    • 2.3.1.1.2 Open systemen
    • 2.3.1.1.3 Fractalen
    • 2.3.1.1.3 Grenzen
    • 2.3.1.1.5 Schaalgrootte
    • 2.3.1.1.6 Technologie
    • 2.3.2 Denkstrategieen
    • 2.3.2.1 Reflecteren
    • 2.3.2.2 Analyse
    • 2.3.2.3 Synthetiseren
    • 2.3.2.4 Simuleren
    • 2.3.2.5 Evalueren
    • 2.3.3.3.3 Artificiele wereld
    • 2.3.6.3 Wat-vraag
    • 3. Werkwijze
    • 3.1 Werkvormen
    • 3.1.1 Onderzoek
    • 3.1.1 Redeneren
    • 3.1.1.1 Deductie
    • 3.1.1.1 Kennisproducent
    • 3.1.1.2 Inductie
    • 3.1.1.3 Abductie
    • 3.1.1.3 FUZZY
    • 3.1.1.3.1 Ervaringsabductie
    • 3.1.1.3.2 Design abductie
    • 3.1.1.4 Analogieen
    • 3.1.1.5 Causaliteit
    • 3.1.1.6 Finaliteit
    • 3.1.1.7 Fouten
    • 3.1.1.8 Pascals godsbewijs
    • 3.1.2 Handelen
    • 3.1.2 Kennisconsument
    • 3.1.2 Ontwerpen
    • 3.2 Competenties
    • 3.2.3 Verstaan
    • 3.2.4 Co-creeren
    • 3.2.5 Combineren
    • 3.2.6 Meervoudig kijken
    • 3.3 Technieken
    • 3.3.1 Analyse
    • 3.3.2 Synthese
    • 4. Beheerwijze
    • 4.1 Methodoloog
    • 4.4.2 Managementstappen
    • 5. Ondersteuningswijze
    • 5.1 Theory-data cyclus
    • 5.2 Hermeneutische spiraal
    • 5.3 Reflectiespiraal
    • 5.4 PDCA-of kwaliteitscyclus
    • 5.5 Socratische vragen
    • Inleiding methode
  • C. Kennismanager
    • 1. Strategisch geheel
    • 1.1 KM-missie
    • 1.2 KM-visie
    • 1.3 KM-strategie
    • 1.3.1 HRD
    • 1.3.1.1 HRD-agenda
    • 1.3.2 HRI
    • 1.3.3 Vitaal proces
    • 1.3.3.1 Creeren
    • 1.3.3.2 Humaan proces
    • 1.3.3.3 Organisatie-orde
    • 1.3.3.4 Metafysica
    • 1.3.3.5 Cocreatie
    • 1.4 KM-plannen
    • 1.5 KM-actie
    • 1a. Strategisch
    • 2. Niveau
    • 2.1 Expert
    • 2.2 Professional
    • 2.3 Leider
    • 3. Nevenrollen
    • 4. Ken uzelve
    • 4.17 Losse eindjes
    • 5. Domein
    • 6. Kenniskunstenaar
    • 6.01 Inleiding
    • 6.02 Kenniscreatie
    • 6.03 Neuropsychologie
    • 6.04 Leren 'niet te leren'
    • 6.05 Memen
    • 6.06 Toch een vonk?
    • 6.07 Metaforen
    • 6.08 Polariteit
    • 6.09 Inverse vondst
    • 6.10 Dubbele helix
    • 6.11 Idiot savant
    • 6.12 Uitbreiding Bloom?
    • 6.13 Kunst!
    • 6.14 Slotconclusie
    • 6.15 Samenvatting
    • 6.16 Boekhoofdstuk
    • 7. Systemische aanpak
    • Inleiding kennismanager
  • D. Ervaringsdesk.
    • 1. Mindmap
    • 1.1 Kennisintegratie & -differentiatie
    • 2. Contrastbeelden
    • 3. T.H.M.
    • 4. Anderen
    • Inleiding
  • E. Studiemodules
    • 1. Sluiproutes
    • 1. Sluiproutes
    • 1.1 Onderwerpen
    • 1.1.1 Creatief denken
    • 1.1.2 Problemen oplossen
    • 1.1.3 Zorgethiek
    • 3.3.1 Vervolgvragen
    • Inleiding
    • x AHMAS