3.3 Emotioneel-cognitief

Onder cognitief-emotionele ontwikkeling verstaat men de ontwikkeling van het denken en voelen, waarbij de mens de rol speelt van actieve ontdekker. 
 
Hoe doe ik dat?
  1. U zoekt uit hoe de wereld in elkaar zit m.b.v. kleine experimenten: "Wat zou er gebeuren als ik het onderste blokje van mijn bouwtoren weghaal?" Vooral oorzaak-gevolgdenken is van belang, maar ook het gevoelsmatige besef van de 'wil tot weten'
  2. U construeert op basis van deze miniatuurexperimentjes uw eigen 'theorietjes', zogenaamde  schema's, over hoe de wereld in elkaar zit
  3. U probeert vanaf dat moment alle (nieuwe) ervaringen die u opdoet, in te passen in bestaande schema's, u assimileert
  4. U past, wanneer assimilatie niet mogelijk is, uw bestaande schema's aan, u accomodeert
  5. U leert op deze wijze, assimilatie en accomodatie, ook door actief experimenteren hoe sociale regels in elkaar zitten. 
Meer weten? Zie ELO-Psychologie