2.5.2.2.2.4 Impliciete kennis

Impliciete kennis (tacit knowledge) is volgens Polanyi vooral ‘personal knowledge’; sterker nog het is primair lijfelijke, geïncorporeerde kennis. De term impliciet verwijst naar het stilzwijgend en op de achtergrond beschikbaar zijn ervan. Impliciete en expliciete kennis zijn complementair. Impliciete kennis is subsidiair beschikbaar en maakt het mogelijk de aandacht (focus) op een specifiek onderwerp te richten. Behalve voor persoonlijke kennis en kunde kan men het begrip ook gebruiken als basis voor een lerende organisatie.

Hoe doe ik dat?

  1. U ontwikkelt, expliciteert en combineert competenties. U doet aan kenniscreatie
  2. U schaalt het begrip competentie op naar organisatieniveau. Succesvolle bedrijven en organisaties beschikken over een kerncompetentie, die onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. De kerncompetentie van een organisatie wordt ontwikkeld door interne bronnen (resources) binnen een organisatie te mobiliseren. Personen (human resources) vormen de belangrijkste bronnen van een organisatie
  3. U hanteert het principe N=1, maar dan 6 miljard keer. Prahalad (2008) gaat in zijn theorie van de omgekeerde piramide uit van organisaties, die volledig vraaggericht werken, opereren op mondiaal niveau en maatwerk leveren. De twee pijlers van zijn werk zijn 'elke klant is uniek' (N=1) en 'resources are global' (R=G). Bronnen vallen mondiaal te mobiliseren. Competentie bestaat uit de combinatie van technische en sociale kennis en kunde. 

 Meer weten? Zie Postmodernisme