6.15 Samenvatting
- Creativiteit is het vermogen om nieuwe of ongebruikelijke oplossingen te vinden voor relevante problemen.
- Creativiteit vraagt om het leggen van nieuwe verbanden op basis van bestaande informatie. Dit veronderstelt een bindmiddel i.c. lading en dus polariteit om these, antithese -> synthese mogelijk te maken.
- Dit syntheseproces is een mentaal proces met tegenstrijdige deelactiviteiten; enerzijds vrije associatie. Het normale adaptatiemechanisme van logisch redeneren of leren, moet uitgesteld. Anderzijds moet een nieuwe associatie als zinvol worden (h)erkend. Men is op zoek naar zinvolle mentale kortsluiting.
- Idee is dat het brein zelf als spanningsveld kortsluiting veroorzaakt en dat logica daarbij (analoog aan gluonen in de kosmos) op afstand statisch en stabiliserend, maar bij toenadering dynamischer sturing aan geeft.
- Deze logische veldlijnen krijgen gaandeweg een steeds sterker ‘vormend karakter’ en zijn vergelijkbaar met wildsporen in een bos. Eerst vormen de gebruikers de sporen, maar gaandeweg bepalen de sporen hoe het wild loopt. Wat niet regelmatig wordt gebruikt, verdwijnt langzaam maar zeker. Kortom, in ons brein is, net als in lerende organisaties, sprake van een dynamisch veld met elementen (cognitieve schemata) die samen tal van opkomende en weer verdwijnende associaties met elkaar worden verbonden. Dat verbinden vindt plaats m.b.v. de stromende lijm van de logica.
- Hoewel een formele verklaring nog ontbreekt zou men de genoemde logische veldlijnen fysiek kunnen representeren als een dubbele helixstructuur, waarvan de bouwstenen bestaan uit cognitieve schemata. Het gaat zowel in horizontale als verticale zin om logisch samenhangende waarden-polariteiten. Logica als bindmiddel zorgt enerzijds voor een zekere structuur, maar kent ook enige flexibiliteit. Er kan verdraaiing optreden, een soort mentale twist, waardoor kortsluiting op kan treden tussen waarden die normaal gesproken niet logisch met elkaar zijn verbonden. Die kortsluiting of vonk is de essentie van het proces van kenniscreatie.
Ga verder met 16. Boekhoofdstuk