4.3.1.01 Markgerichtheid

De adaptieve organisatie is marktgericht. De markt is een sociale constructie. Hier vindt uitwisseling plaats tussen goederen en diensten. Dit geldt ook voor uitwisseling van ideeën. Idealiter is de relatie met de klant of consument open. Ackoff benadrukt het belang van vrije uitwisseling van informatie en kennis en het voeren van een dialoog. Iedere partij kan van elkaar leren. Ackoff pleit voor duurzame samenwerkingsrelaties en open innovatie (Chesbrough). Door intensieve en duurzame samenwerking krijgt een bedrijf meer invloed op de toeleveranciers. Een succesvolle organisatie anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. Een adaptieve organisatie heeft een duidelijk doel en legt haar grenzen vast. Van het belang van dit collectieve doel is elk lid van de organisatie doordrongen. Het collectieve doel heeft invloed op alle beslissingen. Strategische, tactische en operationele beslissingen beïnvloeden en versterken elkaar. De totale organisatie functioneert optimaal wanneer het collectieve doel duidelijk is en de delen onderling zijn verbonden. De omgeving van een adaptieve organisatie is complex en onzeker. Iedere medewerker kent de strategie van de organisatie. Conflicten en verschillen worden niet onderdrukt, maar op tafel gelegd en uitgesproken. Adaptatie leidt tot creatieve producten en diensten. Een adaptieve onderneming is aantrekkelijk. Andere ondernemingen willen er graag zaken mee doen. Bij een innovatief bedrijf zijn blijven de medewerkers zich betrokken voelen. Oudgedienden, zoals gepensioneerden, kunnen worden ingeschakeld om nieuwe collega’s te werven en te selecteren.

Meer weten? Zie Ackoff