4.3.1.04 Hersenmodel
Een flexibele organisatie is vergelijkbaar met een neuraal netwerk. Hersenen zijn plastisch. Het neurale netwerk wordt getraind door verbindingen te activeren. Dit geldt voor mensen, maar ook voor organisaties. De kerncompetentie van een organisatie bestaat uit de unieke toepassing van kennis. Hiervoor is een organische, flexibele organisatie beter geschikt dan van een mechanische organisatie. De klassieke organisatie is mechanisch en werkt als een silo. Kennis wordt opgeslagen. In de klassieke organisatie bestaat gebrek aan communicatie, uitwisseling en verbindingen. Voor een effectieve, flexibele organisatie zijn verbindingen noodzakelijk. De taak van het management bestaat eruit om verbindingen te leggen en mogelijk te maken.
Ackoff pleit bij marketing voor een selectieve aanpak. Klassieke marketing richt zich op de totale markt. Deze aanpak is volgens Ackoff niet effectief.
Marketing dient volgens hem gericht te worden op specifieke doelgroepen en op verschillende segmenten van de markt. Het heeft geen zin aandacht te besteden aan individuen. Het is beter om aandacht te schenken aan specifieke onderdelen of segmenten van de markt en aan specifieke doelgroepen.