4.3.1.23 Restjes

Competentiedomein (Personal) Branding

Taal speelt een zeer belangrijke rol.
CONVERSATIES zijn taalhandelingen: verzoeken, vragen, offerte uitbrengen, instemmen, zich terugtrekken, bedenktijd vragen etc.
COMMITMENT wordt gekoppeld; elk lid verbindt zich aan anderen. Binnen de organisatie ontstaat een interne klant-leverancier verhouding.

Een organisatie is een open, complex adaptief systeem, dat zich aanpast aan de omgeving. Per fase of onderdeel accorderen de betrokkenen hun beslissingen.
Dit zijn de kenmerken van een DEMOCRATISCHE organisatie, die gebaseerd is op participatie. Bij een SOCIAAL SYSTEEM zijn de onderdelen doelgericht en is ook het geheel doelgericht (purposeful). De onderdelen zijn functies voor het geheel; het doel wordt ACHTERAF geformuleerd.
Een organisatie vervult verschillende waarden (= bestaansreden).
FM: de bouwstenen representeren verschillende waarden.
De bouwstenen CONSTITUEREN de organisatie of het systeem.

Mensen vormen de spilfunctie als ‘intelligent software agents’, die zelf hun doelen bepalen. Kenmerkend is ‘multi-goal-seeking behavior’. Iedere persoon legt zelf rekenschap af. Mensen maken meerdere keuzen en streven meerdere doelen na.

Het DOEL bestaat uit:
a. goals: verwachtingen
b. objectives: planning
c. ideals: zaken die onbereikbaar zijn, maar zorgen voor vooruitgang.
Ackoff gaat uit van INTERACTIEVE PLANNING in plaats van een Make & Sell model.

Casus UWV. Taal: werkmaatschappij, fusie, overname, Raad van Bestuur, regiomanagers etc.
Opdracht: taalgebruik wereld I vergelijken met taalgebruik wereld II.
I = fusie, hiërarchie, nieuwe organisatie, dominante cultuur, conflicten
II = werk-coach, spilfunctie, kenniswerker

Alternatief: complex adaptief systeem; de onderdelen hebben elk hun doel en weten dit te verbinden met het doel van de organisatie. M.