Welkom bezoeker. [
Inloggen
] [ Tekstgrootte
A
A
A
| Weergave:
Presentatie
/
Normaal
]
[
Portaal
] [
Sitemap
] [
Zoeken
]
AHMAS
>
ahmas
>
c. denkhulp
>
pagina's
>
b. methode
>
5.3 reflectiespiraal
Content
C. Denkhulp
A. Vindkunde
B. Methode
Inleiding methode
1. Meta-denkwijze
1.1 Systeemtheorie
1.1.1 Waarom? (syst.)
1.1.2 Hoe? (syst.)
1.1.2.1 Complexiteit
1.1.2.1.1 Verzameling
1.1.2.1.2 Dynamiek
1.1.2.1.3 Arena
1.1.2.1.4 Zelforganisatie
1.1.2.1.4.1 Autopoiese
1.1.2.1.4.2 Gelaagdheid
1.1.2.1.4.3 Aggregatie
1.1.2.1.5 CAS
1.1.2.1.5.1 Circ.causa.
1.1.2.1.5.1.1 Interferentie
1.1.2.1.5.1.2 MF.processen
1.1.2.1.5.1.3 Comenius Eff.
1.1.2.1.5.1.4 Kip-Ei?
1.1.2.1.5.2 Multiplier
1.1.2.1.5.3 Emergentie
1.1.2.1.5.4 Synergie en Flow
1.1.2.1.5.5 Dyn.compl.syst.
1.1.2.1.5.5.1 Doelcompl.
1.1.2.2 Generativiteit
1.1.2.2.1 Uitdagingen
1.1.2.2.1.1 Kantelpunten
1.1.2.2.1.2 Differentiatie
1.1.2.2.2 Principes gen.
1.1.2.3 Kanttekeningen
1.1.2.3.1 Catastrofen
1.1.2.3.2 Complex comm.
1.1.2.3.3 Compl.education
1.1.3 Wat? (syst.)
1.1.3.2 Systeemniveaus
1.2 Ecorationaliteitstheorie
1.2.1 Waarom? (ERT)
1.2.2 Hoe? (ERT)
1.2.2.1 Preferentiele logica
1.2.2.2 Adapt.toolobx
1.2.3 Wat-vraag (ERT)
1.3 Drie-wereldentheorie
1.3.1 Waarom (3W)
1.3.2 Hoe-vraag (3W)
1.3.3. Wat-vraag (3W)
1.3.3.1 Fysieke wereld
1.3.3.2 Psych.wereld
1.4 Interactietheorie
1.4.1 Waarom? (inter.)
1.4.1.1 Legitimatie
1.4.1.1.1 Gebruiksperspectief
1.4.1.1.2 Ontwikkelingsmodel
1.4.1.1.3 Kennis construeren
1.4.2 Hoe? (inter.)
1.4.2.2 Ontdekkingsproces
1.4.2.2 Principes
1.4.2.3 Voorwaarden (int.)
1.4.2.4 Onderst.onderwijs
1.4.3 Wat? (inter.)
1.4.3.1 Non-dualisme
1.4.3.2 In the mind
1.4.3.3 Emerg.uitkomst
1.4.3.4 Kijken
1.5 Rationaliteitstheorie
1.5.1 Waarom? (ratio)
1.5.2 Hoe? (ratio)
1.5.2.1 Criteria
1.5.3 Wat? (ratio)
1.5.3.1 DECIDE
1.5.3.2 GOFER
1.6 Soc.wet.hulptheorieen
1.6.1 Waarom (hulp)
1.6.2 Hoe? (hulp)
1.7 Handelingstheorie
1.8 Epistemologie
1.8.1 Evolutionaire epistemologie
2. Modelleringswijze
2.1 Canmeds-model
2.1.1 Vakbekwaamheid
2.1.2 Communicatie
2.1.3 Samenwerking
2.1.4 Organisatie
2.1.5 M.Verantwoordelijkh.
2.1.6 Kennis ontwikkelen
2.1.7 Professionaliteit
2.1.8 Kapitaalmodel
2.1.8.1 Toelichting Kap.model
2.2 Cynefin-model
2.2.1 Simpel
2.2.2 Ingewikkeld
2.2.3 Complex
2.2.4 Chaotisch
2.2.5 Wanorde
2.3 ML.Design-model
2.3.1 Integratieniveaus
2.3.1.1 Soorten systemen
2.3.1.1.1 Gesloten systemen
2.3.1.1.2 Open systemen
2.3.1.1.3 Fractalen
2.3.1.1.3 Grenzen
2.3.1.1.5 Schaalgrootte
2.3.1.1.6 Technologie
2.3.2 Denkstrategieen
2.3.2.1 Reflecteren
2.3.2.2 Analyse
2.3.2.3 Synthetiseren
2.3.2.4 Simuleren
2.3.2.5 Evalueren
2.3.3.3.3 Artificiele wereld
2.3.6.3 Wat-vraag
3. Werkwijze
3.1 Werkvormen
3.1.1 Onderzoek
3.1.1 Redeneren
3.1.1.1 Deductie
3.1.1.1 Kennisproducent
3.1.1.2 Inductie
3.1.1.3 Abductie
3.1.1.3 FUZZY
3.1.1.3.1 Ervaringsabductie
3.1.1.3.2 Design abductie
3.1.1.4 Analogieen
3.1.1.5 Causaliteit
3.1.1.6 Finaliteit
3.1.1.7 Fouten
3.1.1.8 Pascals godsbewijs
3.1.2 Handelen
3.1.2 Kennisconsument
3.1.2 Ontwerpen
3.2 Competenties
3.2.3 Verstaan
3.2.4 Co-creeren
3.2.5 Combineren
3.2.6 Meervoudig kijken
3.3 Technieken
3.3.1 Analyse
3.3.2 Synthese
4. Beheerwijze
4.1 Methodoloog
4.4.2 Managementstappen
5. Ondersteuningswijze
5.1 Theory-data cyclus
5.2 Hermeneutische spiraal
5.3 Reflectiespiraal
5.4 PDCA-of kwaliteitscyclus
5.5 Socratische vragen
C. Kennismanager
D. Ervaringsdesk.
E. Studiemodules
5.3 Reflectiespiraal
Meer weten? Zie
Ondersteuningswijze