1.4.1.1.3 Kennis construeren

Kennis construeren (knowledge creation or building) bouwt voort op samenwerking. In de didactische benadering van kennis construeren staat de ontwikkeling van de ideeën van lerenden centraal; bij innovatie het samenbrengen van diversiteit in competenties. Steeds werken mensen samen aan de ontwikkeling van kennis door bestaande kennis uit te wisselen en te combineren met 'ervaringen met kennis'. 

Hoe doe ik dat? 

  1. U beseft dat het proces van kennis construeren niet geworteld is in het voltooien van leertaken, maar in een dialogische en interactieve activiteit met de wereld (Arievitch, 2017)
  2. U beschouwt met de dialogische benadering de constructie van kennis als een inter-mentaal proces, waarbij nieuwe inzichten naar voren komen uit een dialoog die diverse perspectieven herbergt; er is sprake van multivocaliteit (Koschmann, 1999; Wegerif et al., 2010)
  3. U weet dat die dialoog de ‘interactiviteit met de wereld’ als de plaats van kennisontwikkeling betreft en waarin een ‘psychologisch’ proces plaatsvindt waarin ‘interactief-actieve’ lerenden centraal staan als de enige kennisgenererende factor. Het gaat dus niet om een biologische hersenactiviteit
  4. U start het dialogisch gesprek met het expliciteren en naar voren brengen van bepaalde kennisclaims (opvattingen, meningen, ideeën, vragen), waarop u voortbouwt met het innemen van een intersubjectieve positie (ten opzichte van die claims voor zover ze belangrijk zijn voor de ontwikkelingen van nieuwe inzichten en ideeën) 
  5. U gaat ervan uit dat het produceren van kennisstandpunten plaatsvindt wanneer een individu een propositie over een relevant onderwerp inbrengt of een vraag stelt met als doel een nieuwe propositie te kunnen inbrengen 
  6. U beseft dat het intersubjectieve standpunten innemen een gemeenschappelijk proces is waaraan iedereen deelneemt (Hyland, 2005; Kärkkäinen, 2006; Martin & White, 2003)
  7. U weet dat het proces van standpunten innemen, bestaat uit het simultaan evalueren van de kennisclaims, het positioneren van het zelf en de groep en daarin het afstemmen op en met de ander(en) (Du Bois, 2007)
  8. U gaat er vanuit dat het multivocale karakter van dit proces van kennis construeren inhoudt dat u het veelzijdige karakter van gesprekken aanvaardt; er bestaan dus verschillende stemmen c.q. perspectieven naast elkaar in het gesprek zonder dat u noodzakelijk consensus bereikt
  9. U beseft dat een kennis construerende gemeenschap ontstaat rondom de behoeften, ideeën, nieuwsgierigheden en doelen die een groep als waardevol ervaart
  10. U weet dat zo'n kennis construerende gemeenschap zich kenmerkt door de oriëntatie op:

Meer weten? Zie Legitimatie