1.4.3.2 In the mind
Uitgaande van de eenheid van denken-leren-doen, ligt het primaat al snel 'in te mind' en komt men tot een aantal didactische uitgangspunten die soms radicaal afwijken van wat gangbaar is.
Hoe doe ik dat?
- U gaat er met Vygotzky van uit dat verstand en wijsheid niet ingebakken en voorgeprogrammeerd zijn in de biologische en neurologische processen, met uitzondering van een aantal adaptaties, zoals vermogens tot leren, samenwerken, moraliteit en empathie
- U beseft dat levende organismen (en mensen in het bijzonder) zo'n beetje alle activiteiten, handelingen, inzichten moeten ontwikkelen gedurende hun leven door zinvolle interactieve handelingen
- U beseft dat u gaandeweg leert verstandelijk (mindful) te denken, te herinneren, te observeren en uw aandacht ergens op te richten door te handelen in samenwerking met anderen. In het delen met anderen ontwikkelt zich geleidelijk een collectief inzicht en daarmee ontwikkelt ook een persoon zijn inzichten en zijn persoonlijke competenties
- U gaat er met Gal’perin vanuit dat evolutionaire, nieuwe, niet-automatische, niet fysiologische vormen van de activiteit van een organisme waarvan de competentie om succesvol te zijn, juist sterk toeneemt in onstabiele, veranderende en onvoorspelbare omgevingen. In termen van Kegan (2009) en Mezirow (2009): Leren is een transformatief proces dat optreedt als de situatie waarin je ervaart dat alles wat je weet, geleerd en opgebouwd hebt aan ervaringen niet meer werkt. Dat creëert de noodzaak voor nieuwe, niet-automatische, niet-fysiologische actie-reactie-kennisconstructies die een persoon of personen in staat stellen zijn/haar repertoire van activiteiten aan te passen en of uit te breiden om de nieuwe situatie aan te kunnen
- U realiseert zich dat iedere actuele crisis niet alleen vraagt om, maar ook een ander soort leren creëert, inclusief een andere didactische benadering in een ander onderwijs (Arbeek, 2019)
- U realiseert zich ook dat psychologische processen geen scheiding kennen tussen object en subject, maar eerder emergente eigenschappen zijn van de interacties tussen die twee werelden en niet zozeer plaatsvinden onder iemands schedel als wel in de interacties in de wereld (Arievitch, 2017, p. 40)
- U concludeert met Gibson (1979; 1978) dat er, als er geen verschil is tussen persoon en omgeving, er ook geen verschil is tussen perceptie en actie. Perceptie zit immers noch in het hoofd, noch in de omgeving, maar in het organisme-omgeving-systeem waardoor perceptie emergent is
- U realiseert zich dat u de omgeving niet sec kunt waarnemen in objectieve, absolute eenheden (Kadihasanoglu, 2018), de mens is hersenblind, maar dat het altijd de ‘affordance’, de kwaliteit van het object en de relatie met het object, is die een actie mogelijk maakt.
Meer weten? Zie Wat? (inter.)