1.4.3.4 Kijken
Het werken met de trias denken-leren-doen vraagt een soort mentale herbezinning ten opzichte van het klassieke oorzaak-gevolgdenken.
Hoe doe ik dat?
- U focust met Merleau-Ponty op empirisch onderzoek naar ervaring als bron
- U beseft dat het reguliere onderwijs gericht is op het vertellen of beschikbaar maken van bestaande kennisinformatie (passieve, koude kennis) door middel van colleges, studieboeken, wetenschappelijke literatuur etc.
- U realiseert zich dat dit wel informatie is die verwijst naar, maar los staat van de praktijk en/of ervaring
- U prioriteert daarom het proces van kennis leren gebruiken (‘weten hoe’ of ‘knowing how’) ten koste van ‘weten-dat’ (‘knowing that’), waarbij u zich didactisch richt op het verloop van handelingen, het proces. Opereren uit zich niet in de demonstratie daarvan door een aantal medische feiten en handelingen op te noemen, maar in de handen die de juiste bewegingen maken (Ryle, 1949, 2009).
Meer weten? Zie Wat? (inter.)