Welkom bezoeker. [
Inloggen
] [ Tekstgrootte
A
A
A
| Weergave:
Presentatie
/
Normaal
]
[
Portaal
] [
Sitemap
] [
Zoeken
]
AHMAS
>
ahmas
>
c. denkhulp
>
pagina's
>
b. methode
>
2.3.1.1.3 fractalen
Content
C. Denkhulp
A. Vindkunde
B. Methode
Inleiding methode
1. Meta-denkwijze
1.1 Systeemtheorie
1.1.1 Waarom? (syst.)
1.1.2 Hoe? (syst.)
1.1.2.1 Complexiteit
1.1.2.1.1 Verzameling
1.1.2.1.2 Dynamiek
1.1.2.1.3 Arena
1.1.2.1.4 Zelforganisatie
1.1.2.1.4.1 Autopoiese
1.1.2.1.4.2 Gelaagdheid
1.1.2.1.4.3 Aggregatie
1.1.2.1.5 CAS
1.1.2.1.5.1 Circ.causa.
1.1.2.1.5.1.1 Interferentie
1.1.2.1.5.1.2 MF.processen
1.1.2.1.5.1.3 Comenius Eff.
1.1.2.1.5.1.4 Kip-Ei?
1.1.2.1.5.2 Multiplier
1.1.2.1.5.3 Emergentie
1.1.2.1.5.4 Synergie en Flow
1.1.2.1.5.5 Dyn.compl.syst.
1.1.2.1.5.5.1 Doelcompl.
1.1.2.2 Generativiteit
1.1.2.2.1 Uitdagingen
1.1.2.2.1.1 Kantelpunten
1.1.2.2.1.2 Differentiatie
1.1.2.2.2 Principes gen.
1.1.2.3 Kanttekeningen
1.1.2.3.1 Catastrofen
1.1.2.3.2 Complex comm.
1.1.2.3.3 Compl.education
1.1.3 Wat? (syst.)
1.1.3.2 Systeemniveaus
1.2 Ecorationaliteitstheorie
1.2.1 Waarom? (ERT)
1.2.2 Hoe? (ERT)
1.2.2.1 Preferentiele logica
1.2.2.2 Adapt.toolobx
1.2.3 Wat-vraag (ERT)
1.3 Drie-wereldentheorie
1.3.1 Waarom (3W)
1.3.2 Hoe-vraag (3W)
1.3.3. Wat-vraag (3W)
1.3.3.1 Fysieke wereld
1.3.3.2 Psych.wereld
1.4 Interactietheorie
1.4.1 Waarom? (inter.)
1.4.1.1 Legitimatie
1.4.1.1.1 Gebruiksperspectief
1.4.1.1.2 Ontwikkelingsmodel
1.4.1.1.3 Kennis construeren
1.4.2 Hoe? (inter.)
1.4.2.2 Ontdekkingsproces
1.4.2.2 Principes
1.4.2.3 Voorwaarden (int.)
1.4.2.4 Onderst.onderwijs
1.4.3 Wat? (inter.)
1.4.3.1 Non-dualisme
1.4.3.2 In the mind
1.4.3.3 Emerg.uitkomst
1.4.3.4 Kijken
1.5 Rationaliteitstheorie
1.5.1 Waarom? (ratio)
1.5.2 Hoe? (ratio)
1.5.2.1 Criteria
1.5.3 Wat? (ratio)
1.5.3.1 DECIDE
1.5.3.2 GOFER
1.6 Soc.wet.hulptheorieen
1.6.1 Waarom (hulp)
1.6.2 Hoe? (hulp)
1.7 Handelingstheorie
1.8 Epistemologie
1.8.1 Evolutionaire epistemologie
2. Modelleringswijze
2.1 Canmeds-model
2.1.1 Vakbekwaamheid
2.1.2 Communicatie
2.1.3 Samenwerking
2.1.4 Organisatie
2.1.5 M.Verantwoordelijkh.
2.1.6 Kennis ontwikkelen
2.1.7 Professionaliteit
2.1.8 Kapitaalmodel
2.1.8.1 Toelichting Kap.model
2.2 Cynefin-model
2.2.1 Simpel
2.2.2 Ingewikkeld
2.2.3 Complex
2.2.4 Chaotisch
2.2.5 Wanorde
2.3 ML.Design-model
2.3.1 Integratieniveaus
2.3.1.1 Soorten systemen
2.3.1.1.1 Gesloten systemen
2.3.1.1.2 Open systemen
2.3.1.1.3 Fractalen
2.3.1.1.3 Grenzen
2.3.1.1.5 Schaalgrootte
2.3.1.1.6 Technologie
2.3.2 Denkstrategieen
2.3.2.1 Reflecteren
2.3.2.2 Analyse
2.3.2.3 Synthetiseren
2.3.2.4 Simuleren
2.3.2.5 Evalueren
2.3.3.3.3 Artificiele wereld
2.3.6.3 Wat-vraag
3. Werkwijze
3.1 Werkvormen
3.1.1 Onderzoek
3.1.1 Redeneren
3.1.1.1 Deductie
3.1.1.1 Kennisproducent
3.1.1.2 Inductie
3.1.1.3 Abductie
3.1.1.3 FUZZY
3.1.1.3.1 Ervaringsabductie
3.1.1.3.2 Design abductie
3.1.1.4 Analogieen
3.1.1.5 Causaliteit
3.1.1.6 Finaliteit
3.1.1.7 Fouten
3.1.1.8 Pascals godsbewijs
3.1.2 Handelen
3.1.2 Kennisconsument
3.1.2 Ontwerpen
3.2 Competenties
3.2.3 Verstaan
3.2.4 Co-creeren
3.2.5 Combineren
3.2.6 Meervoudig kijken
3.3 Technieken
3.3.1 Analyse
3.3.2 Synthese
4. Beheerwijze
4.1 Methodoloog
4.4.2 Managementstappen
5. Ondersteuningswijze
5.1 Theory-data cyclus
5.2 Hermeneutische spiraal
5.3 Reflectiespiraal
5.4 PDCA-of kwaliteitscyclus
5.5 Socratische vragen
C. Kennismanager
D. Ervaringsdesk.
E. Studiemodules
2.3.1.1.3 Fractalen
Fractalen zijn bijzondere systemen, het zijn objecten die 'zelfgelijkend' zijn en fungeren als 'een doosje in een doosje'. Binnen de systeemhiërarchie bevat elk hoger systeem componenten van een lager systeem.
Meer weten?
Zie
Soorten systemen