1.4.1.1.1 Gebruiksperspectief

In het gebruiksperspectief staat de vraag centraal wanneer en hoe mensen bestaande kennis gebruiken en hoe dat bijdraagt aan de ontwikkeling van ideeën, inzicht en wezenlijk verstaan (Verstehen).

Hoe doe ik dat?   

  1. U beschouwt leren altijd als een proces van betekenisgeving, ongeacht of het nu habituatie, samen leren of kennis creëren betreft. Het is een proces van betekenisgeving dat leidt tot het opbouwen van inzicht om te doorgronden, te verstaan
  2. U weet dat het proces van leren als betekenisgeving geen kwestie is van definiëren, maar van een transformeren naar een positie waarin u uw vermogen benut de wereld anders te kunnen zien dan u gewend was
  3. U beseft dat u zich in het domein van de vakman, wetenschapper en professional bevindt. Het weten is gesitueerd oftewel ingebed en kan niet begrepen worden los van zijn omgeving
  4. U beseft dat klassiek onderwijs doorgaans bestaat uit acties gericht op het reproduceren van informatie en ook nog los van elke context (koude kennis) of op zijn best bestaat uit reconstructie van inzichten, het zogenaamde begrijpend leren. Bij kennis construeren, kennis creëren, gaat het daarentegen om het doorontwikkelen van inzichten, ideeën die u op basis van kenniservaringen in uw activiteiten-in-de-wereld opbouwt
  5. U weet dat deze verbeterde of nieuwe ideeën c.q. inzichten (warme kennis) leiden tot betekenis-gevend oftewel responsief leren. 'Responsief’ omdat het zich verbindt en bezighoudt met wat er speelt in de praktijk en de bestaande kennis. 

Meer weten? Zie Legitimatie