1.4.2.3 Voorwaarden (int.)
Typ hier de pagina
- U weet dat u om ergens op voort te bouwen vooral de impliciete betekenis van informatie (kennis in de volksmond), codes, signalen en tekens moet doorgronden.
- U begrijpt dat daarvoor ook moet durven openstellen voor 'de ander en het andere'.
1. Voorwaarden: Kennisontwikkeling bij studenten ontstaat door het doen en ervaren van een collectief den- ken om begrip, inzicht en wijsheid te realiseren. In een dergelijke idee-ontwikkeling staat kennis construeren centraal onder voorwaarde dat:
• Er responsiviteit en inhoudelijk eigenaarschap van de student is. Dat wil zeggen dat de inhoud verbinding heeft met en het handelen betreft van zaken die ertoe doen voor de praktijk en gemeenschap. Dat studenten aan hun eigen vragen, nieuwsgierigheid, idee- en etc. kunnen werken in plaats van enkel informatie te reproduceren;
• Een gemeenschappelijke, in plaats van een individuele prestatie het doel is;
• Het verbeteren van ideeën het doel is, in plaats van een fictieve, absolute waarheid te achterhalen;
• Het een proces is dat leidt tot (actieve , warme) kennis van, in tegenstelling tot (passieve koude) kennis over; het discours bestaat uit samen een probleem oplossen in plaats van met elkaar in debat te gaan over argumenten, om te winnen alsof het een wedstrijd is;
• Het een proces is waarin constructief gebruikgemaakt wordt van gezaghebbende informatie (bestaande wetenschappelijke inzichten en inzichten van experts in de praktijk);
• Inzichten worden uitgeprobeerd door te handelen in de praktijk;
• Begrijpen een emergent proces is dat spontaan ontstaat uit de wisselwerking tussen
• Theorie en praktijk, individu en collectief.
Meer weten? Zie Hoe? (inter.)