1.4.2.4 Onderst.onderwijs
Mohr en Abdu (2018): het gaat om het ontwikkelen van ‘generatieve onderwijspraktijken’ waarin het onderwijs verdergaat dan de inhoud, door de kern van epistemische praktijken van een kennisdomein te belichten en hoe die zich manifesteren in verschillende toepassingen.
- Bij het ontwerpen van leerervaringen die studenten nodig hebben, zouden leraren kunnen beginnen met epistemische doelpraktijken te identificeren en onderwijspraktijken te bedenken die het ontwikkelen van inzichten bij studenten katalyseren. Daarbij draait het dus om ‘kritisch leren denken’ en ‘ontwerpgericht leren denken’. Kunde & kunst!
- Design thinking gaat een stap verder dan het evaluatieve ‘kritische denken’ en het alleen maar vaststellen of iets wel of niet waar is of klopt.
- Kritisch én ontwerpgericht denken zijn beide elementen van kennis construeren, maar in het kennisconstruerend leren en denken weten studenten ook waarom een ontworpen inzicht, product, of oplossing beter kan zijn dan een bestaand(e), en ook waarom het beter is in relatie tot de ecologie.
- Kortom, waarom een ander (verbeterd) idee of oplossing beter is of meer bijdraagt aan PPP (zie: the difference that makes the difference).
- Onderwijs is een belangrijke factor in de vorming van ons denken en moet responsief zijn tegenover de uitdagingen die samenhangen met globalisering en duurzaamheid. Dit problematiseert zich door het gemis aan verklaringen over de noodzakelijke veranderingen in onderwijs om responsief te zijn naar de vraagstukken in de samenleving. Dit gaat verder dan het opnemen van ‘duurzaamheid’ in het nieuwe curriculum, omdat ‘onder-wijs voor transitie’ ook de wijze van leren en didactiek betreft.
- We hebben ‘goed’ opgeleide mensen nodig, waarin het actief ideeën uitproberen en ervaren hen heeft geleerd om zich te ontwikkelen, om verandering in henzelf, hun wijze van denken en de samenleving te ondersteunen. Dat vraagt een ‘actieve’ kennis-construerende leeromgeving
- Coaching en andere persoonsvormende didactische interventies fungeren hierbij ter ondersteuning van kennisconstructie in plaats van ‘scripting’ d.w.z. het extern sturen en structureren volgens een vast plan.
Meer weten? Zie Hoe? (inter.)